cross departmental cooperation

Hvordan teambuilding fremmer tværgående samarbejde

Udgivet den 6. maj 2019 af René Wittek

Virksomheder er blevet opdelt i organisatoriske enheder siden industrialiseringen. Dette giver mening, da det gør det muligt at kombinere relaterede opgaver og aktiviteter og samle ressourcerne.

Det betyder dog, at der kommer nogle udfordringer. For at strømline effektivitet, skal virksomhederne sikre at afdelinger arbejder og fungerer sammen. Tilknyttede strukturelle vanskeligheder skal løses af organisationer. Det er selvfølgelig almindeligt kendt. De fleste virksomheder bruger organisationsdiagrammer til at illustrere, hvordan medarbejderne i en organisationsenhed arbejder sammen med de andre enheder.

Men det er ikke nok bare at skabe de strukturelle betingelser, så afdelinger og deres medarbejdere kan interagere problemfrit med hinanden. Omstændighederne skal skabes, så medarbejderne ØNSKER at gøre det.

cross functional cooperation

Afdelinger - En social gruppe?

Fra sociologi og socialpsykologi kender vi forskellige fænomener, der gør gruppesamarbejde vanskeligt. Eksempler indbefatter indgruppe vs. udgruppe og stereotyper. Selvom disse fænomener ikke udtrykkeligt beskriver samarbejdet mellem organisatoriske enheder, afslører de, at enkeltpersoner i grupper ofte har forbehold over for personer fra andre grupper.

Forskellige undersøgelser og forsøg viser, at følelsen af at høre til i en gruppe er særligt udtalt, når de enkelte elementer er meget ensartede i sociale termer. Sociale ligheder begrænses ikke kun til elementer som uddannelsesniveau og indkomstklasse, men omfatter også køn og hudfarve og hobbyer. Det synes sandsynligt, at afdelinger med specialiserede funktioner ville have tendens til at have samme niveau af uddannelse og indkomstniveau. Baseret på denne forudsætning kan dette medføre, at en sådan afdeling udgør sin egen sociale gruppe i virksomheden.

Indgruppe, stereotype og udgruppe dannelse

Denne oprettelse af en indgruppe som en person psykologisk identificerer sig som medlem af fører til en præference overfor indgruppen og fraværet af lignende favoritisme overfor en udgruppe. Denne præference og affinitet overfor din egen indgruppe overfor udgruppe, eller enhver, der anses for at være uden for indgruppen, kan udtrykkes på forskellige måder på arbejdspladsen.

How often have you heard somewhat humorous, though underlying derogatory terms for teams in your organisation? “The Nerds from the EDP”. “The Ones Up There”. “The snails from production”. Further, out groups are often labelled as the excuse for not hitting targets or objectives. "WE could work better, but the accounts department are holding us back", "WE could have sold the new product line long ago, if THE marketing department were better"). Denne måde "udgruppen" -tænker på kan føre til, at medarbejdere fra forskellige afdelinger ikke ønsker at arbejde sammen

Disse forbehold er for det meste fordomme, som intensiverer at grupperne isolerer sig fra andre. Denne cyklus kan få det tværgående samarbejde i virksomhederne til at blive ikke effektiv, på trods af de strukturelle betingelser er på plads.

For at modvirke dette fænomen, bør virksomhederne regelmæssigt foretage fælles teambuilding sessioner. Derfor bør personer fra de forskellige afdelinger tildeles team til at udføre teambuilding aktivitet sammen. Og, tværministerielt samarbejde kan blive drøftet.

cross departmental cooperation

Beat the Box bringer afdelinger sammen

I eksperimentalt teambuilding aktivitet, Beat the Box bliver hele gruppen opdelt i små teams, alle med deres egen lukket boks på bordet. En kort og spændende video introducerer deltagerne til aktiviteten: En mystisk stemme udfordrer alle til at stoppe nedtællingen inden for 90 minutter. Alle de værktøjer, du behøver, er i den låste kasse og den låste kuffert er indvendig, så alle skal åbnes ved hjælp af puslespillet. I starten tror deltagerne, at dette er en konkurrence, da deltagerne er opdelt i team, alle grupper det samme materialer, og der er ingen instruktion til at samarbejde.

I starten forsøger hvert team at åbne deres egen boks eller deres kufferter så hurtigt som muligt. Efterhånden som spillet skrider frem, indser holdene, at de også vil have brug for resultaterne fra de andre grupper for at kunne stoppe nedtællingen. Grupperne (sideløbende til afdelinger), skal derfor deler resultater (sideløbende for at skabe resultater) igen for at være i stand til at stoppe nedtællingen som er i gang (sideløbende med virksomhedens mål).

Teambuilding forbedrer tværgående samarbejde

Denne teambuilding fokuserer derfor på to forskellige aspekter for at forbedre tværgående samarbejde: På den ene side bliver hele gruppen opdelt i små team, så medarbejdere fra de forskellige afdelinger skal arbejde sammen. Dette aktive samarbejde og det dermed forbundne fælles mål kan føre til nedlæggelse af fordomme og dermed til afslapning af gruppetænkning og handling. På den anden side vil deltagerne på en legende måde blive mindet om, at det er afgørende for virksomhedernes afdelinger at samarbejde for at nå et fælles mål.




René Wittek

Grundlægger og administrerende partner hos Spielgestalt

Rene Wittek er en socialpsykolog, der nyder at identificere de nuværende udfordringer virksomheder står overfor og søger efter innovative løsninger til at løse dem.

Alle artikler

Foreslået litteratur